12 giugno, Londra, Christie’s
Il prossimo 12 giugno da Christie’s a Londra andrà all’incanto la collezione di fotografia italiana (dal 1945 al 1975) di Paolo Morello, un gruppo di circa 150 stampe vintage. Paolo Morello ha insegnato fotografia in diverse università italiane ed è autore di numerosi volumi sulla fotografia italiana dell’Otto e del Novecento. Questo raro gruppo di stampe, ognuna in perfette condizioni e con una impeccabile provenienza, rappresenta un capitolo poco conosciuto nella storia della fotografia del XX secolo.
Le fotografie della collezione raffigurano la vita e la cultura italiana. Il mercato internazionale potrebbe non avere familiarità con la maggior parte degli artisti presenti nella collezione, ma ognuna di queste opere può diventare un’ottima opportunità di acquistare delle splendide opere a prezzi incredibilmente accessibili (le stime vanno da £ 2.000 a £ 30.000) .
Philippe Garner, Christie’s International Head of Photographs: “Christie‟s is privileged to present a catalogue of the most emblematic treasures from the Morello collection, which will put the spotlight on the vitality and creativity of Italian photography in the period 1945-1975, while celebrating a distinguished and fertile chapter in the medium‟s history. Against a backdrop of great art, architecture, design, and film, it is entirely logical that the art of photography should also flourish. It is quite unjust, however, that these high Italian achievements in this medium should still be so little recognized, as their strong formal values and singularity have the power to engage profoundly. The play of tone, contrast and structure of so many of these photographs is radical, authoritative and sophisticated, the equal of the avant-garde of any nation; and the subject matter, be it landscape, urban or rural, or figurative, touches us with the poetic character of its interpretation.”
Professor Paolo Morello: “My ambition was to establish a conversation between Italian photography and the history of art, more generally. The photographs I have chosen are to be considered as the products of a complex series of interactions: between their author‟s expressive intentions and ideological concerns, audiences‟ expectations, the demands of the clients – magazine directors, for example, technological opportunities, and finally the continuous exchange with other media, such as literature or film.”