Print Friendly and PDF

Old Master – London 2010

Aggiudicato a: £10,121,250 ($15,906,556) *** WORLD RECORD FOR THE ARTIST AT AUCTION***

Christie’s, 7 dicembre 2010
Old Masters & 19th Century Paintings, Drawings & Watercolours (Evening Sale) 
totale: 25,318,500 sterline

Sotheby’s, 8 dicembre 2010

Old Master & British Paintings (Evening Sale) 
totale: 23,577,600 sterline

 

Anche quest’anno, a dicembre, usuale appuntamento con i dipinti antichi sulle rive del Tamigi. Le due Evening Sale di Christie’s e Sotheby’s si terranno rispettivamente il 7 e l’8 dicembre prossimi. Cataloghi ricchi. Si parte martedì 7 con Christie’s nella sede di King Street quando, alle 19.00, andranno dispersi 53 lotti. Il giorno seguente da Sotheby’s ne verranno battuti 45.

 

Tra gli highlights di Christie’s “Ordination” di Nicolas Poussin (1594-1665), presentato per la prima volta sul mercato da 225 anni. “Ordination” fa parte di un gruppo di “Sette Sacramenti” che fu acquistato nel 1785 dal Duca di Rutland IV. Questo gruppo di opere fu realizzato nel 1630 per Cassiano dal Pozzo, un celebre antiquario e collezionista romano, il più importante mecenate italiano dell’artista. Ben presto il gruppo fu smembrato: la tela “Penitenza” è andata perduta in un incendio. Il “Battesimo” è alla National Gallery di Washington. Gli altri cinque sono custoditi dalla Belvoir Estate, la compagnia che gestisce i possedimenti immobiliari dei duchi di Rutland. L’opera presentata nella Evening del prossimo 7 dicembre per ultima (lotto 53) è stimata 15/20 milioni di sterline.

UNSOLD
Il commento di Richard Knight, International Co-Head of Old Masters and 19th Century Art at Christie’s: “We are honoured to have been entrusted with the sale of Nicolas Poussin’s ‘Ordination’. One of the Sacraments, ‘Ordination’ formed part of the set of seven, a commission to Poussin by one of Rome’s most celebrated collectors. The pictures, for which there was no iconographical precedent, became a prize coveted by Popes and Kings. Poussin is without question one of the greatest of all French painters whose influence on the development of European Art from the 17th Century onwards cannot be overstated. Like Titian before him and his contemporaries Caravaggio and Velazquez, he developed a personal, innovative and highly rigorous style of outstanding originality. His work has been deeply influential on generations of artists up to the present day. The market for the finest Old Masters continues to show great strength. In the past year we have offered masterpieces by such towering figures as Raphael, Rubens and Rembrandt. It is works by such artists as these that have attracted new collectors from around the world, eager to acquire great art of historical importance. We expect wide international interest and excitement from museums, collectors and the art market generally, when Poussin’s remarkable ‘Ordination’ appears in our next sale in London on 7th December.”

Un altro highlight è  un acquarello di Joris Hoefnagel che raffigura il Palazzo di Nonsuch, fatto costruire da Enrico VIII tra il 1538 e il 1546 nel Surrey, che oggi non esiste più,  cadde in rovina e fu poi distrutto intorno al 1680. L’acquarello – uno dei più antichi acquerelli inglesi che si conoscano – costituisce una delle pochissime rappresentazioni dell’edificio. Serviva da studio per le incisioni che avrebbero illustrato il volume “Civitates Orbis Terrarum”, un repertorio dei maggiori edifici europei dell’epoca, pubblicato per la prima volta nel 1572. Il foglio proposto in vendita da Christie’s è stimato tra 800mila e 1,2 milioni di sterline. E’ stato esposto in pubblico solo due volte prima, a Sutton Place nel 1983 e alla National Gallery di Washington nel 1986. Hoefnagel lavorò all’acquarello in situ, a Nonsuch. Realizzò anche un’altra versione più tarda e meno dettagliata che utilizzò per un’incisione che ora si trova al British Museum. L’opra che andrà in asta da Christie’s fu acquistata a metà del XIX secolo dal collezionista Sir Alfred Morrison of Fonthill ed è rimasto nelle mani dei suoi discendenti.

 

UNSOLD

 

 

Benjamin Peronnet, Director and International Head of Old Master and 19th Century Drawings, Christie’s ha commentato: “This is an exceptionally rare and exciting picture; not only is it one of the earliest British watercolours and a work of art of immense beauty, but it is also the most exact pictorial record of Henry VIII’s great commission, Nonsuch Palace. Henry’s determination to build the grandest of palaces was fuelled by his rivalry with François I of France who was a great Renaissance patron of the arts and who built the palaces at Fontainebleu and Chambord. Nonsuch Palace stood for less than 150 years and there are only four contemporary depictions that are known to survive. Of these the watercolour to be offered at Christie’s is the earliest, and the only one to show a true impression of the ‘lost’ palace.”

Tra gli highlights di Sotheby’s un dipinto dell’artista inglese George Stubbs (1724-1806) che compare per la prima volta sul mercato. “Brood Mares and Foals”, stimato 10/15 milioni di sterline. Dipinto nel 1767, al culmine della carriera dell’artista, è un esempio del talento dell’artista nel dipingere paesaggi con cavalli. L’opera è rimasta nelle mani di una collezione di famiglia fin dalla sua realizzazione ed è una buona occasione per i collezionisti che amano questo genere di dipinti. Molto probabilmente, il dipinto fu commissionato dal colonnello George Lane Parker, il secondo figlio di George Parker (conte di Macclesfield di Shirburn Castle, Oxfordshire), un importante collezionista dei lavori di Stubb. Da lui passò a Thomas Parker, il terzo conte di Macclesfield. I suoi discendenti hanno affidato il dipinto a Sotheby’s per venderlo all’asta.

 

Aggiudicato a: £10,121,250 ($15,906,556) *** WORLD RECORD FOR THE ARTIST AT AUCTION***

 

Emmeline Hallmark, Director and Head of British Pictures at Sotheby’s, ha commentato: “George Stubbs is, in my opinion, the greatest horse painter of all time and it is an immense pleasure to be offering in our December sale this exceptionally fine work by him, which is instantly recognisable as one of his most beautiful and iconic compositions. It has been more than 30 years since a Mares and Foals scene has appeared at auction and this outstanding example painted when Stubbs was at the height of his powers and popularity is not only in superb condition but also has the most impeccable provenance, having never appeared at auction before. It is quite simply perfection; who could ask for more?”

Commenta con Facebook

leave a reply

*